Home
Veelgestelde vragen en tips

Veelgestelde vragen en tips

Het praktijkexamen wordt afgelegd in de auto waarin je rijlessen hebt gevolgd.
Het voorbereiden begint eigenlijk wanneer je je theoriecertificaat hebt behaald en alle bijzondere manoeuvres hebt afgerond.
Je instructeur houdt bij via een instructiekaart hoever jij bent. Als alle onderdelen met een voldoende is afgesloten bepaald je instructeur of jij klaar bent om examen te doen.
Het geeft een goed gevoel, dit uur mag geen rijles zijn. Maar een uur om nog even de hoogtepunten te herhalen. Dus een uur waarbij je je lekker in je vel voelt.
Je doet het tenslotte voor jezelf, het zou veel leuker zijn als je bent geslaagd en daarna een foto of bericht deelt met onze rijles auto.
Gezonde spanning is heel erg gezond, neem een banaantje mee. Bananen bevatten vrij veel kalium, een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij het doorgeven van prikkels in het zenuwstelsel. Het zorgt ervoor dat je rustig blijft.
Nee doet dit niet, blijf gewoon jezelf. Het is een examen, de examinator zal je beoordelen op je rijgedrag. Overdreven kijken is ook geen optie. Voer uit wat je hebt geleerd en het zal vast goed komen.
Het is natuurlijk leuk om even een praatje te houden. Het zorgt voor een rustig sfeer in de auto. Maar vergis je niet, je bent gekomen voor het rijexamen. Waarbij het een kwestie is van laten zien hoe veilig en vlot je rijdt.
Nee dit is niet bekend, alleen de dag van het rijexamen wordt dit bekend gemaakt.
Nee, rijd vlot waar het kan en langzaam waar het moet. Houdt je aan de verkeersregels en rij met de doorstroming mee. Tijdens de rijlessen heeft je instructeur je dit vast ook meegegeven.
Beoordeel jezelf niet tijdens het rijexamen. Een fout hoeft niet gelijk te betekenen dat je bent gezakt, het gaat niet om of je een fout hebt gemaakt maar hoe je ermee omgaat.
De examinator beoordeelt of jij op een veilige en zelfstandige manier kunt autorijden. Dit doet hij op basis van de positieve en negatieve punten tijdens de rit. Er zullen altijd wel negatieve punten in je rit zitten. Zolang deze negatieve punten niet structureel of bijzonder ernstig zijn, hoef je er niet op te zakken.
Je hebt structurele fouten en je hebt incidentele fouten. Een structurele fout is het voortdurend een handeling verkeerd uitvoeren. Dit betekent bijna altijd dat je gezakt bent. Een incidentele fout kan een éénmalige inschattingsfout zijn. Zolang deze geen gevaar oplevert, hoeft zo’n fout nog geen einde examen te betekenen.
Nee dit is niet waar, zo zijn er meerdere uitspraken die niet correct zijn. Zoals :
  • examinatrices zijn strenger
  • overdrijven kijken
  • zeggen dat je moet slagen anders...
Wanneer je weer terug bent in de examenzaal.